Zabawy ruchowe:

  1. Chodzenie po dywanie – chodzenie do piosenki „Marsz, marsz” z ruchami naprzemiennymi, dotykamy prawą ręką lewego kolana. Na hasło STOP, dzieci zatrzymują się bez ruchu.
  2. Czego dotykam? – ćwiczenia somatognozji, głośne opisywanie i rozpoznawanie dotykiem ukrytych w pudełku przedmiotów.
  3. Ćwiczenia ruchowe z różnicowaniem dźwięków:
    1. Wysokich i niskich: chodzenie po dywanie w kółko z rękami uniesionymi do góry i na palcach stóp przy wysokich dźwiękach oraz z rękami opuszczonymi i na całych stopach przy niskich dźwiękach.
    2. Szybkich i wolnych: biegamy po dywanie w kółeczko przy szybkich dźwiękach lub chodzimy wolnym krokiem przy dźwiękach wolnych.
    3. Marsz-bieg: przy dźwiękach marszu maszerujemy z ruchami naprzemiennymi a przy dźwiękach szybszych biegamy w kółko.
  4. Zimowe zmarzluchy – utrwalanie stronności ciała. Rozgrzewamy się tupiąc trzy razy prawą nogą a dwa razy lewą, lewą ręką rozcieramy prawy policzek, a prawą lewe ucho, teraz chuchamy ciepłym powietrzem na zmarzniętę dłonie.
  5. Sałatka jarzynowa – usprawnianie koncentracji słuchowej. Dzieci siedzą w kole, nauczyciel jest w środku koła i dzieli dzieci na równe zespoły: groszek, marchew, kukurydza. Na hasło „marchew i groszek” te dzieci zamieniają się miejscami.
  6. Leniwe ósemki – ćwiczenie przekraczania osi środka i integrujące prawe i lewe pole widzenia. Głośno mówimy (wsparcie dla stronności): rysujemy w powietrzu lewą ręką od środka w lewo, w górę i dookoła następnie w prawo, w górę i dookoła. Oczy podążają za ręką a głowa tylko trochę się porusza.
  7. Gdzie? – ćwiczenia utrwalające stosowanie konstrukcji przyimkowych. Nauczyciel za pomocą piłki i misia tworzy układy przestrzenne, które dziecko wybrane dziecko odpowiednio nazywa z zastosowaniem przyimków.

Zabawy logorytmiczne do wspólnych ćwiczeń w rodzinnym gronie:

1. Siedzimy w kole i każdy ma jakiś instrument( można wykorzystać te, które się ma, a można w prosty sposób zrobić wykorzystując puste puszki po napojach, butelki zakręcane ,wsypując do nich ziarna grochu, ryżu, piasek itp.) Jedna osoba wygrywa na instrumencie swoje imię, a pozostałe osoby powtarzają ten sam rytm i tak po kolei.

2.Wygrywamy na naszych instrumentach znane wyliczanki raz głośno, a raz cicho np.

„Ene due rabe, połknął bocian żabę, a żaba bociana jeszcze tego rana”,

„Ele mele dudki, gospodarz malutki, gospodyni jeszcze mniejsza, ale za to robotniejsza”,

„Kup psu dropsa, jeśli masz psa, bo psy mopsy lubią dropsy”,

„Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział, nie powiedział, a to było tak”

3.Stojąc w kole przekazujemy sobie małą gumową lub szmacianą piłeczkę ze zmiennym tempem, raz powoli, a raz szybko wraz ze słowami piosenki „Piłka tu, piłka tam, piłka skacze tu i tam. Jak to miło i wesoło, gdy piłeczka skacze w koło”. Piosenkę śpiewamy powoli lub szybko i do tempa piosenki dopasowujemy tempo podawania piłeczki. Uważamy, aby piłka nie uciekała nam z rąk.

4.Swobodnie poruszamy się po pokoju i na hasło „Słońce świeci” wyciągamy ręce w górę i kręcimy się wokół własnej osi, zaś na hasło „Pada deszcz” przykucamy i osłaniamy rękami głowę tworząc parasol na niby.

5.Chodzimy po pokoju najlepiej w rytm jakiejś spokojnej muzyki, na hasło „bocian” podnosimy wysoko nogi do góry i maszerujemy bardzo powoli, na hasło „żabka” wykonujemy na czworakach skoki żabki.

 

Propozycja zabaw z niemowlakami

  1. Światło: W ciemnym pokoju oświetlamy latarką jeden z przedmiotów. Śpiewamy naszą ulubioną piosenkę, ruszając światłem z latarki w rytm melodii. Dzieci ok. 3miesięczne będą ćwiczyć się w umiejętności śledzenia wzrokiem ruchomych przedmiotów.
  2. Obserwator: W pierwszych miesiącach dzieci najlepiej widzą czerwony, biały i czarny. Na białej kartce proszę narysować czarne i czerwone kształty. Po narysowaniu, przesuwamy kartkę w różnych kierunkach, aby dziecko mogło podążać wzrokiem za kolorami.
  3. Mówienie: Opowiemy dziecku o wszystkich, co wykonaliśmy w danym dniu. W czasie opowiadania mówimy raz niskim tonem, a raz wysokim, cicho i głośno, melodyjnie i płasko.
  4. Bodźce zmysłowe: dotykamy dłonią dziecka różnych faktur (różnego rodzaju materiałów), w ten sposób rozwijając świadomość otaczającego świata.
  5. Wczesna komunikacja: dziecko powinno być zachęcane do wydawania dźwięków. Przesuwamy jakąś zabawkę w powietrzu. Gdy dziecko zareaguje zadowoleniem i gruchaniem (lub innym dźwiękiem), odpowiedzmy naśladując ten dźwięk. W ten sposób rozwijane są wczesne umiejętności komunikacji.
  6. Zanurzenie w dźwiękach: wydawaj ciekawe odgłosy, zbliżając rękę dziecka do swoich ust (udajesz, że kichasz; bzyczysz jak pszczółka, muczysz jak krówka, jesteś jak ciuchcia, śmiejesz się czy gwiżdżesz). Gnieć różne rzeczy – plastikową butelkę, szeleszczący papier, bibułę itp. w ten sposób rozwijasz zdolności słuchowe dziecka.

 

Opracowali nasi logopedzi: mgr Anna Kamińska logopeda, mgr Barbara Ostrowska oraz dr Kamila Kuros-Kowalska