Zajęcia grupowe w roku szkolnym 2024 - 2025

Ważne!

Zgłoszeń na poszczególne zajęcia należy dokonywać wyłącznie u osób prowadzących dane zajęcie.

ZAJĘCIA NA TERENIE PORADNI 2024-2025

Lp.

Nazwa

Adresaci

Informacje organizacyjne

Liczebność grup 

Orientacyjne terminy, liczba zajęć itp.

Osoby prowadzące

1.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci odroczonych od obowiązku szkolnego i dla dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju

 dzieci w wieku przedszkolnym

3 - 4 osoby

wg potrzeb

K. Borys-Piotrowska

2.

„Uczę się mówić" zajęcia grupowe dla dzieci z ORM

 dzieci 3 r.ż. z opóźnionym rozwojem mowy. Obecność rodzica/opiekuna obowiązkowa. Pierwsze spotkanie o charakterze prelekcji, bez dzieci, sami rodzice

 4 osoby

luty - czerwiec

(1 godz.w tygodniu)

K. Kuros-Kowalska

3.

Program terapeutyczny „Trening słuchu i nie tylko”

 uczniowie kl. I - II SP z deficytami rozwojowym w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych

do 4 osób w grupie

październik – maj
(raz w tygodniu)

A. Świerczyńska

4.

Terapia Tomatisa

 dzieci od 7 r.ż z zaburzeniami koncentracji i komunikacji, problemami dydaktycznymi i emocjonalnymi

Zajęcia indywidualne lub 2 osoby w grupie (przy tym samym zaburzeniu)

badanie wstępne po nim 3 cykle po 13 dni

 K. Kempa

A.Świerczyńska

5.

Trening koncentracji uwagi i pamięci

 uczniowie kl. II - III SP

Do 10 osób w grupie

10 spotkań raz w tygodniu,

dwa cykle w roku szkolnym

J. Michalska

A. Świerczyńska

6.

Indywidualne porady zawodoznawcze

 uczniowie klas VIII SP

indywidualnie

wg potrzeb

M. Wdówczyk

7.

Trening socjoterapeutyczny

„Lubię siebie - to Ja"

(ochrona zdrowia psychicznego dzieci)

 uczniowie kl. IV - V SP z zachwianym poczuciem własnej wartości

 ok.8 osób w grupie

8 x 1,5godz.

J. Piaśnik

M.Wdówczyk

8.

 Zabawy z językiem polskim

 dzieci powracające z emigracji, potrzebujące ćwiczeń: wspierających rozwój mowy, wzbogacających słownictwo, wzmacniających umiejętności społeczne

 wg potrzeb

 wg potrzeb

K. Kuros-Kowalska

9.

Program terapeutyczny

„Przeciw dysleksji” - dzieci z grupy ryzyka dysleksji

 dzieci z grupy ryzyka dysleksji

max 6 osób w grupie

wg potrzeb

K. Borys-Piotrowska

10. Trening słuchowy  dzieci z zaburzeniami CAPD (centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego) indywidualnie / grupowo 1 godzina tygodniowo K. Kempa

11.

Terapia Biofeedback

 dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, problemami dydaktycznymi i emocjonalnymi

indywidualnie

wg potrzeb

U. Szymska

E. Włodarska

M. Wdówczyk

12.

Zajęcia socjoterapeutyczne

 uczniowie SP z problemami wychowawczymi i emocjonalnymi

do ustalenia

3-5 spotkań wg potrzeb

J. Michalska

M. Wdówczyk

  i szkół średnich z problemami wychowawczymi i emocjonalnymi

J. Michalska

13.

„Trening pamięci z elementami szybkiego czytania i higieną zdrowia psychicznego”

 uczniowie szkół średnich (również uczniowie z oddziałów przysposabiających do pracy)

10 osób w grupie

1,5 godz. w tygodniu (jeden lub dwa cykle w roku)

J. Michalska

14.

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

 dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym

Do 6 osób w grupie

październik – maj, spotkania raz w tygodniu

(jeden lub dwa cykle w roku)

J.Michalska,

A. Świerczyńska 

I.Tylmann-Piekielska

15.

Mediacje

 klienci PPP2

do ustalenia

wg potrzeb

J. Michalska

P. Stolecka

16.

Terapia rodzinna

 klienci PPP2

członkowie rodziny

wg potrzeb

J. Michalska

A. Mandat

P. Stolecka

K. Otałęga

17. Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami wychowawczymi  rodzice dzieci z trudnościami wychowawczymi 6 osób wg potrzeb

J. Michalska

M. Niepsuj

18.

Grupa młodzieżowa „Psychoselfie"

 uczniowie szkół w wieku 13-17 lat

wg potrzeb

cały rok

A. Mandat

P. Stolecka

19.

Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych

 pedagodzy szkół znajdujących się w rejonie działania Poradni

-

(raz w miesiącu)

U.Szymska

E. Włodarska

21. "Zabawy z Afikiem" - zajęcia dla dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka   uczniowie kl. I   do 3 osób w grupie   2 x w miesiącu  

A. Bąk

A. Świerczyńska

22. "Na moje oko i ucho" - zajęcia grupowe usprawniające funkcje wzrokowo-słuchowe (wspomagające rozwój mowy dzieci)   dzieci przedszkolne   do 3 osób w grupie   2 x w miesiącu  

A. Bąk

A. Świerczyńska

23.

Grupa wsparcia dla logopedów

 logopedzi z placówek z terenu Sosnowca

-

 (wg uzgodnień)

A. Bąk

K. Borys-Piotrowska

24. InterAct - zajęcia antydyskryminacyjne, nauka tolerancji wobec jąkania i innych zaburzeń wg potrzeb wg potrzeb K. Kuros-Kowalska
25. Warsztaty "Trudna komunikacja z dzieckiem. Trudne zachowania najmłodszych i metody radzenia sobie z nimi"  rodzice wg potrzeb wg potrzeb K. Kuros-Kowalska

26.

Grupa wsparcia dla asystentów rodziny, koordynatorów rodzin

 asystenci rodziny, pracownicy socjalni, koordynatorzy rodzin kuratorzy działający w Sosnowcu

20 osób

wg potrzeb

J. Piaśnik

J. Michalska

27.

„Zabawieni - rozbawieni - uświadomieni"

 świeżo upieczeni rodzice i przyszli rodzice zainteresowani tym,

w jaki sposób stymulować rozwój dziecka (od 0 do 3 lat)

 wg potrzeb

 wg potrzeb

K. Kuros-Kowalska

28. Edukacyjno-wychowawcza grupa wsparcia dla rodziców  rodzice do 20 osób w grupie  1 x w miesiącu

P. Stolecka

K. Otałęga

29. Grupa wsparcia dla rodzin zastępczych  rodzice zastępczy do 15 osób w grupie 1 x w miesiącu

K. Otałega

M. Majdanik

30. Warsztaty "Dasz radę" - rozwijanie kompetencji wychowawczych    rodzice dzieci przedszkolnych/wczesnoszkolnych   wg potrzeb   wg potrzeb   I. Tylmann-Piekielska

31.

„Szkoła dla rodziców i wychowawców” część I i część III (nastolatki) – dla absolwentów

 rodzice i osoby pracujące z dziećmi chcące doskonalić swoje metody wychowawcze

ok. 15 osób w grupie

1 x spotkanie w semestrze

E. Włodarska

U.Szymska

„Szkoła dla rodziców i wychowawców”, część I i III (nastolatki)

październik - czerwiec (10 spotkań w cyklu, max. 3 cykle w roku)

J. Kuciński

U. Szymska

E. Włodarska

ZAJĘCIA NA TERENIE SZKOŁY (PLACÓWKI) 2024-2025

Lp

Nazwa

Adresaci

Informacje organizacyjne

Orientacyjne terminy, liczba zajęć, uwagi

Osoby prowadzące

1.

Uczeń dobrym mówcą i uważnym słuchaczem. Promowanie dobrej komunikacji poprzez zabawę

uczniowie kl. I SP

wg potrzeb

K.Kuros-Kowalska

2.

Obserwacja dzieci na terenie placówek przedszkolnych, w szkołach.

przedszkola, szkoły

wrzesień - czerwiec; zgodnie z wcześniejszym ustaleniem terminu przez pracowników Poradni; na wniosek dyrektora placówki

wszyscy pracownicy

3.

Zajęcia z relaksacji, technik pamięciowych dla starszych klas szkół podstawowych

uczniowie Kl. IV - VIII SP

wg potrzeb

K. Kuros-Kowalska

4.

„Bajkoterapia”

dzieci w grupach przedszkolnych i wczesnoszkolnych (4 – 8-latków)

wg potrzeb

P. Stolecka

5.

Zajęcia adaptacyjno-integracyjne i reintegracyjne

- dotyczące sposobów radzenia sobie z konsekwencjami izolacji,

- służące budowaniu i odbudowywaniu więzi rówieśniczych;

- ze szczególnym uwzględnieniem sfery emocjonalno-społecznej;

- służące budowaniu motywacji: do nauki, do angażowania się w zajęcia pozalekcyjne.

Dla oddziałów lub grup uczniów, we współpracy z pedagogiem szkolnym.

A także dla uczniów szkół podstawowych z trudnościami adaptacyjnymi, związanymi m.in. z różnicami kulturowymi

lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą itp.

wg potrzeb

Wszyscy pracownicy

6.

Zajęcia psychoprofilaktyczne „Jestem uczniem, a to zobowiązuje”

uczniowie kl. I – III SP

5 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (w każdym semestrze)

J. Piaśnik

7. Zajęcia dotyczące wyboru zawodu i szkoły uczniowie Kl. VIII 2 x 2 godziny M. wdówczyk
 8. Cyberprzemoc w edukacji wczesnoszkolnej uczniowie SP wg potrzeb

I. Tylmann-Piekielska

K. Borys-Piotrowska

9.

Zajęcia psychoprofilaktyczne „Rozumienie uczuć oraz ich wyrażanie podstawą budowania więzi w szkole oraz w rodzinie”

uczniowie kl. I-II SP

5 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (jedna - dwie klasy w II semestrze)

M. Wdówczyk

E. Włodarska

10.

„Razem jest lepiej”  - zajęcia psychoprofilaktyczne o charakterze integracyjnym uwzględniające sferę emocjonalno – społeczną dzieci, służące budowaniu i odbudowywaniu więzi rówieśniczych

uczniowie kl. II-III SP *

** uczniowie kl. IV - VIII

2 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (jedna klasa w każdym semestrze)

* A. Świerczyńska

K. Kempa

**A. Świerczyńska

J.Michalska

11.

Zajęcia z komunikacji "Z puzzlem w tle" (na terenie bibliotek miejskich i w szkołach)

uczniowie kl. I-III SP

2 x 2 godziny lekcyjne

J. Piaśnik

A. Mandat

12.

„Umiejętność współpracy podstawą budowania więzi w zespole klasowym”

uczniowie kl. I-III SP

2 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (jedna klasa w II semestrze)

E. Włodarska

13.

„Kształtowanie prawidłowych relacji w klasie”

uczniowie kl. I-III SP

5 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (jedna klasa)

M. Wdówczyk

14.

„Złość - agresja - jak sobie z nią poradzić”

uczniowie kl. III - VIII SP

5 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu

I.Tylmann-Piekielska

15.

Zajęcia psychoprofilaktyczne

„Komunikacja - asertywność - integracja”

uczniowie kl. V-VIII SP

6 x 2 godz. lekcyjne w tygodniu (jedna klasa w każdym semestrze)

w zajęciach musi uczestniczyć wychowawca klasy

I.Tylmann-Piekielska

16.

„Poznaj tajemnice swojego głosu"

uczniowie starszych klas szkoły podstawowej (od kl.VI lub liceum)

wg potrzeb

K. Kuros-Kowalska

17.

„Mechanizmy psychomanipulacji”

uczniowie szkół ponadpodstawowych

1 x 2 godz. lekcyjne

J. Kuciński

18.

Dyżury informacyjno-doradcze na terenie placówek podczas wywiadówek, konsultacji oraz wg potrzeb

rodzice, nauczyciele

prośba o informację o terminie wywiadówki z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem

wszyscy pracownicy wg przydziału

19.

Szkolenie Rad Pedagogicznych

nauczyciele placówek będących w rejonie działania poradni

prośba o informację o terminie wywiadówki z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem

wszyscy pracownicy

Prelekcje/warsztaty

     

wszystkie prelekcje wg potrzeb

                            

   J. Piaśnik

  • „Powodzenie i niepowodzenie ucznia w szkole”

rodzice dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego oraz uczniów kl. I-III SP

 
  • „Kiedy nauka jest skuteczna?”

rodzice, nauczyciele szkół podstawowych

  • „Kształtowanie poczucia wartości u dzieci i młodzieży”

rodzice, nauczyciele szkół podstawowych

  • „Jak skutecznie wspierać ucznia z niepłynnością mowy ?"

nauczyciele

K. Kuros-Kowalska

     

  • Rozwijanie mowy dziecka od niemowlęcia do przedszkolaka

rodzice, nauczyciele

  • Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka

rodzice, nauczyciele

  • Dwujęzyczność, wielojęzyczność,wielokulturowość - jakie szanse, a jakie zagrożenia

nauczyciele, rodzice

  • Każde dziecko może nauczyć się reguł

rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola/szkoły

    

wszystkie prelekcje wg potrzeb

 A. Mandat

    

  • Zachowania trudne u dzieci - radzenie sobie
  • Wpływ relacji i ról rodzinnych na rozwój psychiczny dziecka
  • Złość, agresja-sposoby radzenia sobie