Drodzy Rodzice,
dziś proponuję zestaw ćwiczeń i zabaw dla dzieci, które mają mniejsze lub większe dysfunkcje narządu wzroku i są w wieku przedszkolnym lub szkolnym. Życzę Wam milej zabawy i sukcesów!
1) Ćwiczenia percepcji wzrokowej (analiza i synteza wzrokowa):
- łączenie kropek zgodnie z kierunkiem strzałek lub cyferek w kolejności tak, aby powstał konkretny obrazek;
- układanie puzzli (z maluchami zaczynamy od dużych 2-3 elementowych, można rozciąć zdjęcie lub obrazek);
- kolorowanie mandali;
- szukanie różnic i podobieństw na obrazkach;
- układanie loteryjek obrazkowych;
- wypełnianie kredkami lub farbami konturów obrazków (zaczynamy od kredek miękkich, grubych lub malujemy farbami za pomocą pędzla do golenia lub też palcami umaczanymi w farbie). Ważne jest mocne zaznaczanie konturów! U młodszych dzieci świetnie sprawdza się zaznaczanie konturów klejem na gorąco, u starszych wystarczy już kontrastowy mazak, najlepiej czarny.
2) Ćwiczenie pamięci wzrokowej:
- układanie sekwencji obrazków/figur wg. wzoru np. koło-trojkąt-kwadrat i powtarzamy w tej samej kolejności (można wykorzystać koraliki o różnych kształtach, figurki z drewna lub pianki oraz obrazki);
- szukanie „czego brakuje?” na obrazku lub stoliku (zakrywamy lub zabieramy w zabawie jeden przedmiot spośród wszystkich ułożonych w kolejności, dziecko jest wtedy odwrócone lub ma zasłonięte oczy);
- gra typu „memory”: rozrzucamy na stoliku pary obrazków i mieszamy, aby były oddalone od siebie (obrazki są niewidoczne dla wszystkich, odwrócone stroną z obrazkiem do stolika). Grający na zmianę odkrywają po dwa obrazki i nazywają je, jeśli to para, grający ją zabiera. Wygrywa ten, kto znajdzie najwięcej par.
3) Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej:
- rysowanie drogi w labiryncie;
- układanie klocków wg wzoru (zestaw klocków kwadratowych lub mozaika);
- nawlekanie na sznurek lub cienki drucik dużych koralików /grubego makaronu (robimy korale lub bransolety dla mamy, babci, siostry);
- gra w statki.
4) Ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego:
- układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie ich (co było najpierw, a co potem). Z młodszymi dziećmi zaczynamy od historyjek 2-3 obrazkowych związanych z sytuacjami dnia codziennego np. dziecko ma brudne ręce- myje ręce- ręce są czyste.
5) Ćwiczenie percepcji dotykowej:
- dotykanie i różnicowanie faktur różnych materiałów (gładkie, szorstkie, miękkie, twarde, puszyste itp). Zabawa z piaskiem kinetycznym, pianką do golenia, wodą, ciastoliną;
- wyklejanie konturów obrazków kawałkami różnych materiałów, bibułką, papierem kolorowym lub włóczką;
- możemy wykonać memory dotykowe oklejając klocki różnymi materiałami, tak, aby dwa klocki miały taką samą fakturę lub tak, aby każda ścianka klocka miała inną fakturę, ale wtedy wszystkie klocki oklejamy tak samo;
- zabawa „co to jest?” kilka przedmiotów chowamy do płóciennego, nieprzezroczystego worka, a dziecko rozpoznaje co to jest za pomocą dotyku. Wcześniej bawimy się tymi przedmiotami i zwracamy uwagę na faktury.
6) Ćwiczenie percepcji węchowej:
- zapamiętywanie i różnicowanie zapachów. Możemy wykonać memory zapachowe przygotowując 8 buteleczek lub innych pojemniczków do których włożymy lub wlejemy intensywnie pachnące rzeczy, tak, aby każdy zapach miał parę. Zapachy proponowane to sok lub skórka z cytryny, cynamon, goździki, musztarda lub chrzan, perfumy, krem czekoladowy, dżem truskawkowy, sok wiśniowy itp. Oczywiście dziecko rozpoznaje zapach tylko węchem, z zasłoniętymi oczami.
7) Ćwiczenie percepcji słuchowej:
- rozpoznawanie odgłosów otoczenia, zwierząt, pojazdów, instrumentów (gra Bim-Bom, płyty z odgłosami);
- różnicowanie wysokości dźwięku w zabawie (cicho-głośno np. chodzimy cicho na palcach i stąpamy głośno);
- różnicowanie tempa (powoli-szybko np.gramy na bębenku powoli, tak jak chodzi żółw i gramy szybko, tak, jak biegnie koń);
- szukanie takich samych dźwięków. Możemy wykonać memory słuchowe przygotowując po dwa pojemniki z taką samą zawartością. Proponowane materiały powinny być różnorodne np. groch, monety, ryż, sól, kamyczki itp.
Zabawy i ćwiczenia przygotowała i opracowała mgr Barbara Ostrowska – tyflopedagog/logopeda
Szanowni Państwo,
proponujemy Państwu zapoznanie się z materiałami opublikowanymi na stronie Synapsis - fundacji dla dzieci i dorosłych z autyzmem. W linkach znajdują się pomoce, informacje oraz poradnik dla rodziców.
Materiały informacyjne i pomoce:
https://synapsis.org.pl/koronawirus-materialy-informacyjne-i-pomoce/
Poradnik dla rodziców dzieci z autyzmem nie tylko w czasie epidemii COVID-19:
mgr Aleksandra Wrona - psycholog
Szanowni Państwo,
zachęcamy do lektury artykułu przygotowanego przez naszą pedagog - Joannę Piaśnik oraz psycholog - Magdalenę Sobczyk.
Artykuł nt. sytuacji dzieci w okresie kwarantanny znajdą Państwo w zakładce: Publikacje.
Szanowni Państwo,
zachęcamy do lektury interesującego opracowania przygotowanego przez naszą logopedę mgr Annę Kamińską nt. wędzidełek.
Artykuł znajdą Państwo w zakładce: Publikacje.
Kochani Rodzice, Opiekunowie i Nauczyciele!
W ramach kolejnej propozycji podzielenia się z Państwem elementami Szkoły dla Rodziców zamieszczamy zagadnienia i wskazówki związane z uczuciami. Więcej znajdą Państwo w zakładce: "Publikacje": "UCZUCIA - WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW". Mamy nadzieję, że te materiały będą dla was pomocne w różnych wyzwaniach wychowawczych w czasie kwarantanny i nie tylko.
Jan Kuciński i Małgorzata Przybyła-Pecka
"- Nie umiem rozmawiać z kolegami. Oni mówią o rzeczach, które mnie nie interesują.
- Takie umiejętności trzeba ćwiczyć.
- Nie chcę ćwiczyć, chcę to umieć."
"- Dlaczego jesteś smutny? Martwisz się czymś?
- A skąd wiesz, że jestem smutny? Przecież nic nie mówiłem...
Widzę po Twojej twarzy.
- Jak Ty to robisz? Przecież to niemożliwe.
- Widzę, że twoje oczy są smutne,
- Naucz mnie tego, ja też chciałbym widzieć takie rzeczy."
B. Grotowska, A. Borkowska „Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty”
Każdy maluszek rozwija się inaczej - to prawda, ale jeśli zachowanie Waszej pociechy budzi niepokój i coraz częściej zastanawiacie się, czym to zachowanie jest spowodowane to nie czekaj - umów się do specjalisty - psychologa, psychiatry, neurologa!
Musicie pamiętać, że każde dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest inne. Nie ma takich samych dzieci z takimi samymi objawami autyzmu. Jeśli na poniższe pytania najczęściej odpowiecie NIE, to może oznaczać, że rozwój Waszej pociechy potrzebuje wsparcia specjalisty.
Czy Wasze dziecko w wieku 3 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 4 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 6 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 8 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 12 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 18 miesięcy:
Czy Wasze dziecko w wieku 2-3 lat:
Wiek przedszkolny/szkolny (w tej części jeśli odpowiesz na większość pytań TAK może to świadczyć, że Twoja pociecha potrzebuje konsultacji ze specjalistą).
To tylko niektóre objawy które mogą wystąpić u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu… Co dalej?
Rodzicu pamiętaj!
Terapeuci pracują z dzieckiem tylko kilka godzin w tygodniu - uczcie się od nich, słuchajcie, dopytujcie, konsultujcie i wprowadzajcie wyuczone umiejętności do codzienne życie.
* Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Sosnowcu ul. Białostocka 17 obejmuje opieką dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, tel. 32 263 30 34.
** Druk zaświadczenia lekarskiego do pobrania na stronie www.poradnia2.sosnowiec.pl
*** Prowadzony przez miasto w ramach Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 Sosnowiec ul. Franciszkańska 5a, tel. 32 291 74 67, Szkoła Podstawowa nr 38 oddziały Gimnazjum nr 8 Sosnowiec, Bohaterów Monte Cassino 46, tel.32 263 19 19.
Informacje o niepokojących symptomach zostały pozyskane z Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorób oraz z Australijskiej Skali dla Zespołu Aspergera oraz konsultowano z Panią dr n. med. Izabelą Chojnicką.
Opracowano: PPP 2 w Sosnowcu, WZO UM Sosnowiec
Polecana literatura:
Magdalena Sabik, Anna Szczypczyki: Zabawy dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia 2012 r.
Patricia Hollin, Simon Baron-Cohen, Julie Hadwin: Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Wydawnictwo JAK 2010 r.
Jadwiga Komender, Gabriela Jagielska, Anita Bryńska: Autyzm i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r.
Pisula Ewa: Autyzm przyczyny symptomy terapia, Wydawnictwo Harmonia 2010 r.
Agnieszka Borkowska, Beata Grotowska: Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty, Wydawnictwo Harmonia 2011 r.
Joanna Święcicka, Uczeń z Zespołem Aspergera, Oficyna Wydawnicza Impuls 2012 r.