Drodzy Rodzice,

dziś proponuję zestaw ćwiczeń i zabaw dla dzieci, które mają mniejsze lub większe dysfunkcje narządu wzroku i są w wieku przedszkolnym lub szkolnym. Życzę Wam milej zabawy i sukcesów!

1) Ćwiczenia percepcji wzrokowej (analiza i synteza wzrokowa):

- łączenie kropek zgodnie z kierunkiem strzałek lub cyferek w kolejności tak, aby powstał konkretny obrazek;

- układanie puzzli (z maluchami zaczynamy od dużych 2-3 elementowych, można rozciąć zdjęcie lub obrazek);

- kolorowanie mandali;

- szukanie różnic i podobieństw na obrazkach;

- układanie loteryjek obrazkowych;

- wypełnianie kredkami lub farbami konturów obrazków (zaczynamy od kredek miękkich, grubych lub malujemy farbami za pomocą pędzla do golenia lub też palcami umaczanymi w farbie). Ważne jest mocne zaznaczanie konturów! U młodszych dzieci świetnie sprawdza się zaznaczanie konturów klejem na gorąco, u starszych wystarczy już kontrastowy mazak, najlepiej czarny.

2) Ćwiczenie pamięci wzrokowej:

- układanie sekwencji obrazków/figur wg. wzoru np. koło-trojkąt-kwadrat i powtarzamy w tej samej kolejności (można wykorzystać koraliki o różnych kształtach, figurki z drewna lub pianki oraz obrazki);

- szukanie „czego brakuje?” na obrazku lub stoliku (zakrywamy lub zabieramy w zabawie jeden przedmiot spośród wszystkich ułożonych w kolejności, dziecko jest wtedy odwrócone lub ma zasłonięte oczy);

- gra typu „memory”: rozrzucamy na stoliku pary obrazków i mieszamy, aby były oddalone od siebie (obrazki są niewidoczne dla wszystkich, odwrócone stroną z obrazkiem do stolika). Grający na zmianę odkrywają po dwa obrazki i nazywają je, jeśli to para, grający ją zabiera. Wygrywa ten, kto znajdzie najwięcej par.

3) Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej:

- rysowanie drogi w labiryncie;

- układanie klocków wg wzoru (zestaw klocków kwadratowych lub mozaika);

- nawlekanie na sznurek lub cienki drucik dużych koralików /grubego makaronu (robimy korale lub bransolety dla mamy, babci, siostry);

- gra w statki.

4) Ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego:

- układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie ich (co było najpierw, a co potem). Z młodszymi dziećmi zaczynamy od historyjek 2-3 obrazkowych związanych z sytuacjami dnia codziennego np. dziecko ma brudne ręce- myje ręce- ręce są czyste.

5) Ćwiczenie percepcji dotykowej:

- dotykanie i różnicowanie faktur różnych materiałów (gładkie, szorstkie, miękkie, twarde, puszyste itp). Zabawa z piaskiem kinetycznym, pianką do golenia, wodą, ciastoliną;

- wyklejanie konturów obrazków kawałkami różnych materiałów, bibułką, papierem kolorowym lub włóczką;

- możemy wykonać memory dotykowe oklejając klocki różnymi materiałami, tak, aby dwa klocki miały taką samą fakturę lub tak, aby każda ścianka klocka miała inną fakturę, ale wtedy wszystkie klocki oklejamy tak samo;

- zabawa „co to jest?” kilka przedmiotów chowamy do płóciennego, nieprzezroczystego worka, a dziecko rozpoznaje co to jest za pomocą dotyku. Wcześniej bawimy się tymi przedmiotami i zwracamy uwagę na faktury.

6) Ćwiczenie percepcji węchowej:

- zapamiętywanie i różnicowanie zapachów. Możemy wykonać memory zapachowe przygotowując 8 buteleczek lub innych pojemniczków do których włożymy lub wlejemy intensywnie pachnące rzeczy, tak, aby każdy zapach miał parę. Zapachy proponowane to sok lub skórka z cytryny, cynamon, goździki, musztarda lub chrzan, perfumy, krem czekoladowy, dżem truskawkowy, sok wiśniowy itp. Oczywiście dziecko rozpoznaje zapach tylko węchem, z zasłoniętymi oczami.

7) Ćwiczenie percepcji słuchowej:

- rozpoznawanie odgłosów otoczenia, zwierząt, pojazdów, instrumentów (gra Bim-Bom, płyty z odgłosami);

- różnicowanie wysokości dźwięku w zabawie (cicho-głośno np. chodzimy cicho na palcach i stąpamy głośno);

- różnicowanie tempa (powoli-szybko np.gramy na bębenku powoli, tak jak chodzi żółw i gramy szybko, tak, jak biegnie koń);

- szukanie takich samych dźwięków. Możemy wykonać memory słuchowe przygotowując po dwa pojemniki z taką samą zawartością. Proponowane materiały powinny być różnorodne np. groch, monety, ryż, sól, kamyczki itp.

Zabawy i ćwiczenia przygotowała i opracowała mgr Barbara Ostrowska – tyflopedagog/logopeda