Kochani Rodzice, Opiekunowie i Nauczyciele!

W ramach kolejnej propozycji podzielenia się z Państwem elementami Szkoły dla Rodziców zamieszczamy zagadnienia i wskazówki związane z uczuciami. Więcej znajdą Państwo w zakładce: "Publikacje": "UCZUCIA - WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW". Mamy nadzieję, że te materiały będą dla was pomocne w różnych wyzwaniach wychowawczych w czasie kwarantanny i nie tylko.

Jan Kuciński i Małgorzata Przybyła-Pecka

"- Nie umiem rozmawiać z kolegami. Oni mówią o rzeczach, które mnie nie interesują.

- Takie umiejętności trzeba ćwiczyć.

- Nie chcę ćwiczyć, chcę to umieć."

 

"- Dlaczego jesteś smutny? Martwisz się czymś?

- A skąd wiesz, że jestem smutny? Przecież nic nie mówiłem...

Widzę po Twojej twarzy.

- Jak Ty to robisz? Przecież to niemożliwe.

- Widzę, że twoje oczy są smutne,

- Naucz mnie tego, ja też chciałbym widzieć takie rzeczy."

 

B. Grotowska, A. Borkowska „Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty”

SPEKTRUM AUTYZMU – SYMPTOMY

Każdy maluszek rozwija się inaczej - to prawda, ale jeśli zachowanie Waszej pociechy budzi niepokój i coraz częściej zastanawiacie się, czym to zachowanie jest spowodowane to nie czekaj - umów się do specjalisty - psychologa, psychiatry, neurologa!

Musicie pamiętać, że każde dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest inne. Nie ma takich samych dzieci z takimi samymi objawami autyzmu. Jeśli na poniższe pytania najczęściej odpowiecie NIE, to może oznaczać, że rozwój Waszej pociechy potrzebuje wsparcia specjalisty.

 

Czy Wasze dziecko w wieku 3 miesięcy:

  • reaguje na głośne dźwięki?
  • uśmiecha się do ludzi?
  • wkłada dłonie do ust?
  • podnosi głowę ku górze, gdy leży na brzuchu?

Czy Wasze dziecko w wieku 4 miesięcy:

  • uśmiecha się do ludzi?
  • nawiązuje kontakt wzrokowy z bliskimi?
  • reaguje na dźwięk waszego głosu?

Czy Wasze dziecko w wieku 6 miesięcy:

  • odpowiada na dźwięki wokół siebie?
  • wymawia westchnienia „ach”, „ech”, „och”?
  • płacze, piszczy?
  • jest zainteresowane bliską osobą?

Czy Wasze dziecko w wieku 8 miesięcy:

  • gaworzy „mama, baba, dada”?
  • reaguje na własne imię?
  • rozpoznaje znajome mu osoby?
  • patrzy we wskazanym kierunku?
  • przekłada przedmioty z jednej ręki do drugiej?
  • wyciąga rączki, żeby być wziętym na rączki?
  • uśmiecha się gdy Ty się uśmiechasz i staje się zaniepokojone, gdy Ty jesteś zdenerwowana/y?

Czy Wasze dziecko w wieku 12 miesięcy:

  • mówi pojedyncze słowa jak „mama, tata, baba, dada”?
  • uczy się gestów jak machanie, pa-pa czy potrząsanie głową?
  • wskazuje przedmioty palcem wskazującym?

Czy Wasze dziecko w wieku 18 miesięcy:

  • wskazuje przedmioty innym?
  • wręcza przedmioty bliskim?
  • wykonuje proste polecenia?
  • pokazuje przedmioty, które są dla niego interesujące?
  • poznaje znane przedmioty?
  • naśladuje innych?
  • przyswaja nowe słowa?
  • używa powyżej 20 słów?
  • reaguje gdy opiekun odchodzi lub wraca?
  • próbuje w jakiś inny sposób zwrócić Twoją uwagę na to co wzbudza jego zainteresowanie?

Czy Wasze dziecko w wieku 2-3 lat:

  • używa dwuwyrazowych wyrażeń, np.: „pić mleko”?
  • wie, do czego służą przedmioty codziennego użytku, np.: szczotka, telefon, widelec, łyżka?
  • naśladuje zachowania i słowa?
  • bawi się w zabawy na niby?

 

 

Wiek przedszkolny/szkolny (w tej części jeśli odpowiesz na większość pytań TAK może to świadczyć, że Twoja pociecha potrzebuje konsultacji ze specjalistą).

  • czy dziecko ma trudności z komunikowaniem się z innym?
  • czy dziecko ma problem z nawiązywaniem zabawy z innymi dziećmi?
  • czy dziecko nie potrafi przestrzegać reguł i norm społecznych panujących w grupie rówieśniczej?
  • czy dziecko nie potrafi naśladować: ruchów, zachowań, zabawy „na niby”?
  • czy dziecko często jest odbierane jako niegrzeczne, czasem wręcz agresywne, uparte?
  • czy dziecko nie dzieli się z Wami swoimi przeżyciami dnia codziennego?
  • czy dziecko wymaga niezmienności otoczenia?
  • czy dziecko ma zachowania rytualistyczne, np.: chodzenie tą samą trasą, ciągle te same pokarmy, ubrania?
  • czy u dziecka występują autostymulacje słuchowe, wzrokowe, ruchowe, dotykowe?
  • czy dziecko denerwuje się w sytuacjach dla Was niezrozumiałych?
  • czy dziecko jest nadmiernie poważne lub dziecinne i zmienne uczuciowo?

 

To tylko niektóre objawy które mogą wystąpić u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu… Co dalej?

 

  1. Umów się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w swoim miejscu zamieszkania*.
  2. Po badaniu psychologicznym i logopedycznym, jeśli będzie podejrzenie całościowych zaburzeń rozwojowych, umów się do lekarza neurologa lub psychiatry.
  3. W przypadku zdiagnozowania przez lekarza neurologa lub psychiatrę autyzmu albo Zespołu Aspergera poproś o wypisanie diagnozy na zaświadczeniu lekarskim**.
  4. Po uzyskaniu stosownego zaświadczenia wracasz do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, gdzie składasz wniosek w sprawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponadto, jeżeli dziecko nie rozpoczęło jeszcze nauki szkolnej możesz wnioskować o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
  5. Jeśli Twoje dziecko ma autyzm możesz również ubiegać się o orzeczenie
    o niepełnosprawności (orzeczenia wydawane są przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Sosnowcu ul. 3 Maja 33).
  6. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, Zespół Aspergera przekazujesz Dyrektorowi szkoły/placówki oświatowej, do którego uczęszcza Twoje dzieck, a opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju do najbliższego Ośrodka Wczesnego Wspomagania***.
  7. Rodzicu zakończyłeś procedurę otrzymania orzeczenia/opinii. Czas na podjęcie efektywnej terapii.

Rodzicu pamiętaj!

Terapeuci pracują z dzieckiem tylko kilka godzin w tygodniu - uczcie się od nich, słuchajcie, dopytujcie, konsultujcie i wprowadzajcie wyuczone umiejętności do codzienne życie.

 

* Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Sosnowcu ul. Białostocka 17 obejmuje opieką dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, tel. 32 263 30 34.

** Druk zaświadczenia lekarskiego do pobrania na stronie www.poradnia2.sosnowiec.pl
*** Prowadzony przez miasto w ramach Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 Sosnowiec ul. Franciszkańska 5a, tel. 32 291 74 67, Szkoła Podstawowa nr 38 oddziały Gimnazjum nr 8 Sosnowiec, Bohaterów Monte Cassino 46, tel.32 263 19 19.

Informacje o niepokojących symptomach zostały pozyskane z Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorób oraz z Australijskiej Skali dla Zespołu Aspergera oraz konsultowano z Panią dr n. med. Izabelą Chojnicką.

 

Opracowano: PPP 2 w Sosnowcu, WZO UM Sosnowiec

 

Polecana literatura:

Magdalena Sabik, Anna Szczypczyki: Zabawy dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia 2012 r.

Patricia Hollin, Simon Baron-Cohen, Julie Hadwin: Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Wydawnictwo JAK 2010 r.

Jadwiga Komender, Gabriela Jagielska, Anita Bryńska: Autyzm i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r.

Pisula Ewa: Autyzm przyczyny symptomy terapia, Wydawnictwo Harmonia 2010 r.

Agnieszka Borkowska, Beata Grotowska: Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty, Wydawnictwo Harmonia 2011 r.

Joanna Święcicka, Uczeń z Zespołem Aspergera, Oficyna Wydawnicza Impuls 2012 r.

 

Kochani Rodzice, Opiekunowie i Nauczyciele!

Ze względu na to, że nie możemy obecnie spotykać się w poradni na warsztatach „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” proponujemy Państwu elementy Szkoły dla Rodziców. Zamieszczamy tutaj (w zakładce: "Publikacje": "WSTĘP - WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW")  tematy kolejnych spotkań, z linkami do filmików, ćwiczeniami do pracy indywidualnej i niewielką ilością teorii. Mamy nadzieję, że te materiały będą dla was pomocne w różnych wyzwaniach wychowawczych w czasie kwarantanny i nie tylko.

Jan Kuciński i Małgorzata Przybyła-Pecka

Szanowni Państwo,

Każdego dnia od wtorku 31 marca na kanale YouTube Akademia NFZ publikuje filmy z cyklu Wsparcia psychologicznego w czasie epidemii, z których każdy poświęcony jest innemu zagadnieniu związanemu z obecną sytuacją, np.: strach i lęk, izolacja społeczna, lęk o zdrowie i życie, konflikty w rodzinie itp.

Cykl składa się z 10 podcastów, które trwają każdy po ok. 10 min. Każdego dnia będzie publikowany jeden podcast.

Filmy te można zaleźć pod linkami:

Film 1: https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk&feature=youtu.be"& HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk&feature=youtu.be"feature=youtu.be

Film 2: https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE&feature=youtu.be"& HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE&feature=youtu.be"feature=youtu.be

Film 3: https://www.youtube.com/watch?v=_51sBuqhllk HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=_51sBuqhllk&feature=youtu.be"& HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=_51sBuqhllk&feature=youtu.be"feature=youtu.be

Plany emisji podcastów:

31 marca: Lęk - co zrobić, by Tobą nie zawładnął?

1 kwietnia: Izoluj się pozostając w kontakcie z innymi

3 kwietnia: Konflikty w rodzinie - jak do nich nie dopuścić?

4 kwietnia: Obniżenie nastroju - zrób nowy plan

5 kwietnia: Lęk przed utratą pracy - jak sobie z nim poradzić?

6 kwietnia: Techniki relaksacyjne - jak się zregenerować?

7 kwietnia: Społeczna odpowiedzialność - myśl o innych

8 kwietnia: Zespół Stresu Pourazowego - jak zadbać o swoją przyszłość?

9 kwietnia: Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie

 

mgr Paulina Stolecka - psycholog

Szanowni Państwo,

zachęcamy do lektury opracowania przygotowanego w ramach WDN ds. eegbiofeedback, którego przewodniczącą jest mgr Alicja Cieślik. Temat artykułu dotyczy wspomagania pracy mózgu.

Artykuł znajdą Państwo w zakładce: Publikacje.

Materiały zostały zebrane na podstawie informacji zamieszczonych w dodatku do Newsweeka „Psychologia dziecka” 1/2020

 

BEZPŁATNY TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

tel. 116111, www.116111.pl

codziennie w godzinach 12.00-2.00

Pomoc w trudnych sytuacjach

 

MŁODZIEŻOWY TELEFON ZAUFANIA

tel. 19288

tel. 800 100 100 - dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci

 

DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

tel. 800 12 12 12; http://brpd.gov.pl/telefon zaufania.

Telefon ten pełni również funkcję telefonu interwencyjnego. Pod numer interwencyjny osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci.

 

POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA

tel. 800 120 226

 

TELEFON ZAUFANIA DLA OSÓB O ODMIENNEJ ORIENTACJI SEKSUALNEJ

tel. 22 628 52 22

 

MŁODZIEŻOWY TELEFON ZAUFANIA DO ROZMÓW O SEKSIE. PIĄTKOWE POGOTOWIE PONTONOWE.

Tel. 22 635 93 92

piątki w godzinach 16.00-20.00

 

BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE

tel. 800 100 100

poniedziałek-piątek od 12.00 do 15.00

 

POMARAŃCZOWA LINIA-PORADY DLA RODZICÓW, KTÓRYCH DZIECI SIĘGAJĄ PO ALKOHOL

tel. 801 140 068, 800 140 068; www.pomaranczowalinia.pl

poniedziałek-piątek w godzinach 14.00-20.00

 

PROBLEMY Z NARKOMANIĄ- INFORMACJE, PORADY, WSPARCIE

tel. 800 120 289 poniedziałek-piątek 10.00-17.00

tel. 801 199 990 codziennie w godzinach 16.00-21.00

 

FORUM PRZECIW DEPRESJI

tel. 225949100

https//forumprzeciwdepresji.pl/gdzie-szukac-pomocy

środa i czwartek w godz. 17.00-19.00

Na stronie znajduje się lista ważnych telefonów antydepresyjnych, wyszukiwarka punktów pomocy lekarskiej, informacje o kampanii przeciwko depresji oraz teksty na temat zaburzeń psychicznych.

 

ANTYDEPRESYJNY TELEFON ZAUFANIA FUNDACJI ITAKA

tel. 22 654 35 37

 

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

ul. Mazowiecka 12/25 , 00-048 Warszawa

tel. 22 616 02 68

W placówkach FDDS w kilku miastach w kraju pomocy udzielają specjaliści: psychiatrzy dziecięcy, psychologowie, pedagodzy doświadczeni w pracy z dziecięcą traumą oraz prawnicy , pracownicy socjalni i pediatrzy.

 

FUNDACJA DZIECI NICZYJE- WARSZAWA

ul. Katowicka 31, 03-939 Warszawa

tel. 22 616 02 68 ; www.fdn.pl

Celem fundacji jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem oraz pomoc dzieciom krzywdzonym, ich rodzinom i opiekunom.

 

OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE „NIEBIESKA LINIA”

tel. 800 120 002; codziennie w godzinach 12.00-18.00

 

FUNDACJA DRZEWO ŻYCIA

pomaga osobom dotkniętym problemem zaburzeń odżywiania. W ramach fundacji działają:

„Słoneczny dom”- pierwsze w Polsce sanatorium, ośrodek leczenia zaburzeń odżywiania.

MALAWA 772B

tel. 48 792 700 525

tel. 48 887 679 744

tel. 17 852 55 25

 

PSYCHOMEDIC SIEĆ KLINIK PSYCHOLOGICZNO-PSYCHIATRYCZNYCH

Warszawa tel. 22 253 88 88

Łódź tel. 42 644 44 44

www.psychomedic.pl

 

ODDZIAŁ KLINICZNY PSYCHIATRII DOROSŁYCH, DZIECI I MŁODZIEŻY

w Szpitalu Uniwersyteckim Kraków Psychiatria Dzieci i Młodzieży.

Tel. 12 424 87 40

 

WAŻNE TELEFONY W SYTUACJI PANDEMII KORONAWIRUSA COVID-19

 

INFOLINIA DOTYCZĄCA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI PODEJRZENIA ZAKAŻENIA

tel. 800 190 590

 

CAŁODOBOWA INFOLINIA POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ w Sosnowcu na temat koronawirusa

tel. 500 060 599

 

INFOLINIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

tel. 800 060 800

 

Osobom objętym kwarantanną wsparcia udziela OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ w CENTRUM USŁUG SOCJALNYCH I WSPARCIA w Sosnowcu

tel. 32 298 93 87

 

Ponadto na stronie otososnowiec.pl można uzyskać informacje odnośnie teleporad lekarskich , a także zdobyć rozeznanie ,które lokale przygotowują jedzenie na dowóz.

Informacje zebrała i opracowała mgr Barbara Ostrowska – neurologopeda/tyflopedagog

Zapraszamy Was tym razem do krótkich ćwiczeń z emocjami.

Aktualna epidemia wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieciaki silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół jest to czas bardzo trudny dla wszystkich. Każdy ma do czynienia z emocjami i nie ma dobrych czy złych emocji. Emocje to takie „informacje” o tym, że twoje ważne potrzeby są lub nie są zaspokojone. Nie mamy wpływu ani kontroli nad tym czy się pojawią. Masz jednak możliwość decydowania o sposobie, w jaki chcesz reagować, gdy pojawia się dana emocja.

Zapamiętaj! Możesz wziąć odpowiedzialność za swoje emocje…bo

-To Ty decydujesz jak się zachowasz!

-To Ty decydujesz co powiesz!

-To Ty decydujesz co zrobisz!

 

W kolejnym zadaniu domowym w ramach zdalnych zajęć socjoterapeutycznych proponujemy:

1. Weź jak największą kartkę papieru i kolorowe kredki lub mazaki, narysuj swoją złość z energią, kolorami i intensywnością, z jaką ona pojawia się w twoim ciele i umyśle. Gdy to już zrobisz, nazwij ten obraz lub nadaj mu tytuł.

2. Spróbuj inaczej popracować poprzez zastanowienie nad swoją złością, wg kroków:

a. Rozpoznaj swoją złość.

b. Określ, co cię złości.

c. Powiedz o tym.

Powodzenia i trzymajcie się przede wszystkim zdrowo!

 opr. Joanna Piaśnik, Magda Sobczyk