Szanowni Państwo,

Ze względu na trwający stan epidemii, niestety nadal nie możemy rozpocząć kolejnej edycji prowadzonych przez nas zajęć „Trening koncentracji uwagi i pamięci”.

Dlatego też do czasu, gdy sytuacja w naszym kraju pozwoli nam na osobiste spotkanie się z Państwa dziećmi na terenie Poradni, chciałybyśmy zaproponować kilka zabaw, które można wykonywać z dzieckiem w domu, jeżeli czas i możliwości Państwu na to pozwolą.

W przypadku pytań, ewentualnej chęci uzyskania propozycji innych zabaw/ćwiczeń, itp. prosimy o kontakt mailowy na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z uwzględnieniem w tytule wiadomości naszych nazwisk (Świerczyńska, Michalska). W przypadku podania numeru telefonu – oddzwonimy do Państwa.

Życzymy dużo zdrowia i cierpliwości w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.

Pozdrawiamy

mgr Jolanta Michalska

mgr Anna Świerczyńska

 

Propozycje zabaw:

  1. W dowolnym wypisanym przez nas ciągu liter lub liczb dziecko ma odnaleźć określoną literę, cyfrę lub liczbę.

Wzór: podkreśl te liczby, w których znajduje się cyfra 2.

13, 242, 516, 987, 456, 729, 321, 263, 414, 903, 101, 991, 314, 872, 486, 172, 809, 732, 38

  1. Tworzenie nowych wyrazów z wyrazu bazy, czyli układanie przez dziecko - w określonym czasie np. w ciągu 5 czy 10 minut - jak największej liczby nowych wyrazów z liter jednego długiego wyrazu.

Wzór: KRASNOLUDEK (lud, kosa, osa, nos, udko, rano, kora, itd.)

Propozycja wyrazów do wykorzystania: czekoladowy, instrument, matematyka, parasolka.

  1. Ciągi słowne, czyli układanie jak najdłuższego zdania poprzez naprzemienne dodawanie nowych słów, przy czym każda osoba w swojej kolejce przed dodaniem nowego słowa musi powtórzyć od początku całe zdanie, które do tej pory było ułożone.

Wzór: Mama kupiła mleko, ser, jabłka ... itd.

  1. Zabawa „Cisza ma głos”. Dziecko siedzi w zupełnej ciszy przez 1 minutę wsłuchując się
    w odgłosy dochodzące z otoczenia. Po upływie wyznaczonego czasu podaje, jakie odgłosy udało mu się usłyszeć (np. kapiąca woda, dzwoniący telefon, samochód, itp.). Stopniowo wydłużamy czas ćwiczenia - maksymalnie do 5 minut.
  2. Rysowanie figur gałkami ocznymi (ćwiczenie może być wykonywane przed czytaniem; relaksuje oczy, powodując uwolnienie napięcia mięśni oka i przygotowuje do uważnego czytania). Zamknij oczy. Przy zamkniętych powiekach wykonaj ruchy gałkami ocznymi:
    5 trójkątów, 5 kół, 5 kwadratów, 5 linii poziomych, 5 linii pionowych
    .
  3. Kładziemy przed dzieckiem - w jednej linii - kilka przedmiotów (zacząć od 5 - 6) i dajemy mu chwilę na dokładne przyjrzenie się oraz zapamiętanie kolejności ich ułożenia (nie dłużej niż 1 min.). Następnie dziecko odwraca się, a my zabieramy jeden przedmiot. Dziecko ma odgadnąć, który przedmiot został zabrany (stopniowo zwiększamy liczbę przedmiotów). Można również wprowadzić inny wariant zabawy – nie zabieramy przedmiotu,
    ale zmieniamy kolejność ułożenia przedmiotów, a dziecko odgaduje które przedmioty zamieniły swoje miejsce.
  4. Zadaniem dziecka jest zmiana w każdym z wyrazów jednej litery w taki sposób, aby utworzyć nowy wyraz.

Wzór: pas – pan

Propozycje wyrazów do wykorzystania w zabawie: słoń, wozy, maska, czapla, kos, babka, moda, krem, budy, las, len, kosa, rada, dość, upiór, dodatek, chata, Romek, kula.